socialanxiety

מהי חרדה חברתית ? מהי חרדה חברתית ביצועית ?

באופן כללי, הפרעת חרדה חברתית מאופיינת בפחד לא רציונלי ממצבים חברתיים שעלול לגרום להימנעות מהם. חרדה חברתית יכולה להיות מגוונת ולהתייחס למצבים אשר דורשים ביצוע פומבי (כגון לדבר או לנגן מול קהל, להצרף לפעילות קבוצתית,…), למצבים של אינטראקציות חברתיות (להצטרף לשיחה, לאמץ עמדה אסרטיבית, ללכת לדייט, …) ולמצבים בהם האחרים צופים בנו (לעבוד מול אחרים, להיות או לאכול מול אחרים, …). לרוב, חרדה חברתית מלווה בפחד מהערכה (בעיקר שלילית) מהזולת שכולל חשש להתנהג באופן לא ראוי או לא מקובל ו\או להראות סימנים גופניים של חרדה (כגון הסמקה, זיעה, רעדות, גמגום ועוד…). יש לציין שחלק מהאנשים סובלים מחרדה חברתית אך ורק כאשר נמצאים במצבים של ביצוע פעולה מול קהל. זוהי קטגוריה בפני עצמה שנקראת חרדה חברתית ביצועית.

המחקר מראה שאנשים בעלי חרדה חברתית נוטים לדרוש מעצמם ביצועים בסטנדרטים גבוהים מדי, נוטים לתפוס את האחרים כיותר ביקורתיים ממה שהם בפועל ובצעים הערכת יתר של הנראות של החרדה שלהם בעיני הזולת. בנוסף, מצבים מסוימים כגון פעולה בתוך קבוצה, פעולה מול אנשים זרים, פעולה מול אדם ממין הנגדי ו\או מול אנשים בעלי סמכות מגבירים את רמת החרדה.

ידוע כי חרדה חברתית גבוהה, ברמה של הפרעת חרדה חברתית, עלולה לפגוע באופן רציני בתפקוד האדם ברוב תחומי חייו.

סקר שנעשה ב-2005 הראה כי 12% מהאוכלוסייה של ארה”ב חוו בחייהם אפיזודה של חרדה חברתית ו-4% מהאוכלוסייה סובלת מחרדה חברתית שמתמשכת לתקופה של שנה לפחות (2.5% באירופה).

 

המחקר מראה באופן חד-משמעי שהטיפול היעיל ביותר לחרדה חברתית הינו CBT ו-ACT.

למה אנשים מפתחים הפרעת חרדה חברתית ?

בבסיס, חרדה חברתית הינה מנגנון חיוני מבחינה ביולוגית אשר מוביל את האדם להתנהג בהתאם לדרישות של קבוצת ההשתייכות שלו ולהתקיים בה. לכן, רוב האנשים חווים חרדה חברתית ברמה מסוימת במצבים שונים. כאשר ניכרת הפרעת חרדה חברתית, מנגנון זה פועל באופן מופרז.

בדומה לרוב הפרעות חרדה, חרדה חברתית מתפתחת על רקע של כמה מרכיבים שכוללים מרכיבים גנטיים \ פיזיולוגיים, סביבתיים ופסיכולוגיים. מבחינה גנטית קיימת רגישות למצבים של חרדה ו\או רגישות יתר לסימנים גופניים הקשורים לחרדה. בהתייחס לסביבה, ההפרעה יכולה להתפרץ לאחר היסטוריית ילדות של עכבה חברתית או ביישנות. הפרעת חרדה חברתית עלולה להופיע במהירות לאחר חוויות מלחיצות או משפילות או שהיא יכולה להתפתח לאט. מבחינה פסיכולוגית, אנשים בעלי הפרעת חרדה חברתית רגישים להערכה של האחרים, חווים אותם כביקורתיים ונוטים לגשת אליהם עם תובענות יתר כלפי עצמם כך שבעת אינטראקציה חברתית, בעלי חרדה חברתית צריכים להתמודד עם שני מקורות של חרדה. כלפי הזולת זה מוביל אותם להיות יותר מידי רגישים לסימנים של אי-הסכמה ו\או הערכה שלילית (כגון מבטים, עננות, …). כלפי עצמם, זה גורם למיקוד יתר על התאמתם לסטנדרים גבוהים הצפויים מהקהל ולסימנים הפנימים של חרדה (לדוגמה: זיעה, יובש בפה, הסמקה, …). תופעה זו גורמת למיקוד כללי על סימנים פרה-ורבליים ופחות באינטראקציה עצמה כך שלרוב נוצרת חוויה של חרדה שבמקרים מסוימים עלולה להוביל להתנהגות מסורבלת.

במידה שקיימת, התנהגות כזו עלולה לחזק את האמונות הלא-רציונליות הקשורות לחרדה חברתית ולהגביר את הסיכוי להימנעות ממצב דומה בפעם הבאה.

איך מטפלים בחרדה חברתית ?

הטיפול החרדה חברתית הינו בשיטת CBT, כאשר הינו מכוון להפוך את המטופל לאדם מומחה במה שעובר עליו. שותפות אקטיבית של המטפל מסייעת לו בתהליך הזה. העבודה הטיפולית מחולקת ל-2 שלבים.

שלב ראשון קשור ללמידת אסטרטגיות התמודדות (COPING) וכולל:

  • למידת טכניקות פיזיות שעוזרות להירגע,
  • ביצוע תרגילים פיזיים שעוזרים להתרגל מחדש לסימנים גופניים הקשורים לחרדה, להיות פחות רגישים להם ולחוות אותם יותר כתופעות טבעיות,
  • ביצוע תרגילים קוגניטיביים שעוזרים לזהות מחשבות שגורמות לחרדה, להתייחס אליהן כהשערות ופחות כעובדות ולפרש את המצבים מעוררי החרדה באופן ריאלי
  • לשחרר משאבי קשב כדי להתמקד יותר באינטראקציה החברתית ופחות בסימני חרדה פנימיים (מחשבות וסימנים גופניים) וחיצוניים (האחרים).
  • במקרים מסוימים, הקניית מיומנויות חברתיות דרך משחקי תפקידים שונים ומותאמים למצב של המטופל.

 

שלב שני קשור ליישום של האסטרטגיות הנ”ל ע”מ להיחשף באופן הדרגתי למצבים אשר מעוררים חרדה, תמיד באופן שמאפשר הצלחה. במצבים קשים יותר, החשיפה מתחילה דרך דמיון של מצבים מעוררי חרדה, דרך מציאות מדומה או דרך משחקי תפקידים.

קביעת תור

יש לכם שאלות ? רוצים לקבוע תור ? צרו קשר איתנו ונשמח לעזור לכם.