חרדת בחינות

מהי חרדת בחינות ?

חרדת בחינות מורכבת ממתח פיזי, דאגנות-יתרה קשורה למבחנים, פחד מכישלון וחשיבה קטסטרופלית שמציפים את האדם  לפני או באמצע מבחן. החוויה הכללית הינה של אי-נוחות כללית שמובילה לשכחה, קשיי ריכוז, בלבול, קושי להתארגן ו\או חוסר יכולת לשלוף מידע. התופעות הפיזיות מהוות מרכיב משמעותי ובאות לידי ביטוי באופן מגוון ושונה אצל אנשים שונים (כאבי ראש, זיעה, נימול בידיים, דופק מהיר, בלבול של מערכת העיכול, קוצר נשימה ועוד…). בהדרגה, חרדת בחינות פוגעת בחוויית מסוגלות ו\או בחוויית הצלחה.

בד”כ אנשים שסובלים מחרדת בחינות מגלים יכולות לימודיות תקינות אך בשל החרדה, אינם מצליחים להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל המלא שלהם בעת למידה או במצב של מבחן. כתוצאה מכך, תלמידים או סטודנטים בעלי חרדת בחינות נוטים לקבל ציונים נמוכים יותר ובמקרים מסוימים של חרדה גבוהה, הם יכולים לנשור מהלימודים.

את אחוז התלמידים ו\או הסטודנטים שמדווחים על חרדת בחינות ברמה בינונית, גבוהה וחמורה קרוב ל-35%.

כאמור לעיל, חרדת בחינות כוללת מרכיב מחשבתי (דאגנות הקשורה לביצוע) מרכיב רגשי והשלכותיו הפיזיולוגיות, מרכיב שקשור לחוויית הצלחה ו\מסוגלות ומרכיב שקשור לפגיעה בביצוע הלמידה ו\או מבחן. בנוסף, יש לציין שקיימים אלמנטים משותפים רבים בין חרדת בחינות לבין חרדה חברתית ביצועית (performance anxiety) ולבין חרדה מוכללת (דאגנות יתר) כך שניכרת חשיבות גבוהה באבחנה ברורה ע”י גורם מקצועי מוסמך כגון פסיכולוג קליני.

למה אנשים מפתחים חרדת בחינות ?

לרוב, אנשים בעלי חרדת בחינות מגלים מרכיבים אישיותיים כגון פרפקציוניזם ותחושות ערך וביטחון עצמי נמוכים והם עלולים לגלות דחיינות ופחד מכישלון.  כאשר חרדת בחינות גבוהה ופוגעת יותר מידי בתפקוד של התלמיד \ סטודנט, נוצרת היסטוריה של ציונים נמוכים ו\או כישלונות שמשפיעה ישירות על חוויית ההצלחה ו\או המסוגלות.

בהתייחס לסביבה, קיים בד”כ לחץ מצד ההורים ששמים דגש על הצלחה ו\או למידה ו\או מעמד חברתי ו\או חשיבות של תוצאות ו\או סטנדרטים גבוהים.

מבחינה התנהגותית, פגיעה בביצוע בגין חוויית החרדה בעת המבחן עלולה להוביל לחשש מחרדה במבחן הבא ולעלייה ברמתה בעת המבחן. התלמיד \ הסטודנט נוטה לפנות את משאבי הקשב שלו לסימנים של החרדה ולמחשבות שקשורות לחוסר מסוגלות ו\או הצלחה כך שהחוויה רגשית של אי-נוחות ממשיכה לעלות ופוגעת ביכולות שקשורות לזיכרון ולקשב. במקרים מסוימים, תופעה הזו יכולה לגרום לדחיינות או להימנעות ממצבים של הערכה וליצור מעגל של כישלון.

איך מטפלים בחרדת בחינות ?

הטיפול בחרדת בחינות הינו בשיטת CBT ומכוון להפוך את המטופל לאדם שמומחה במה שעובר עליו. שותפות אקטיבית של המטפל מסייעת לו בתהליך הזה.

 

שלב ראשון קשור ללמידת אסטרטגיות התמודדות (COPING) על מנת לשאת את הלחץ ולאפשר חשיבה בהירה בעת למידה ו\או בעת המבחן יחד עם הפחתה של חוויית אי-נוחות פיזיולוגית:

  • למידת טכניקות פיזיות שעוזרות להירגע,
  • ביצוע תרגילים פיזיים שעוזרים להתרגל מחדש לסימנים גופניים הקשורים לחרדה (symptom induction), להיות פחות רגישים להם ולחוות אותם יותר כתופעות טבעיות,
  • ביצוע תרגילים קוגניטיביים שעוזרים לזהות מחשבות שגורמות לחרדה, להתייחס אליהן כהשערות ופחות כעובדות ולפרש את המצבים מעוררי החרדה באופן ריאלי.
  • לשחרר משאבי קשב כדי להתמקד יותר בתוכן של הלמידה \ מבחן ופחות בסימני חרדה פנימיים (מחשבות וסימנים גופניים) וחיצוניים (האחרים).
  • במקרים מסוימים, הקניית אסטרטגיות למידה.

 

במקביל להתערבות עם התלמיד \ סטודנט מתקיימת גם עבודה עם ההורים סביב דרכים לתמיכה חיובית ואופטימית. כאשר ניכרת חרדה מצידם סביב הביצוע של ילדם, מתקיימת גם עבודה קשורה ללחץ שהם חווים \ מפעילים עליו, חזרה לפרופורציות לגבי ההשלכות של המבחנים ועזרה סביב הקניית טכניקות למידה מותאמות לילדם.

 

שלב שני קשור ליישום של האסטרטגיות הנ”ל ע”מ להיחשף באופן הדרגתי למצבים אשר מעוררים חרדה, תמיד באופן שמאפשר הצלחה. ביחידה לטיפול בהפרעות חרדה של תחנת “חוף הגליל”, אנחנו גם משתמשים בחשיפה ע”י מכשיר של מציאות מדומה (Virtual Reality)  שמאפשרת לדמות מצב הערכה ללא סיכון ולהתכונן היטב למבחנים.

קביעת תור

יש לכם שאלות ? רוצים לקבוע תור ? צרו קשר איתנו ונשמח לעזור לכם.